The Aqra

Dakwah Cara Mudah
Makanan Laut Dan Darat. Boleh Dicampur Atau Tidak?

Penjelasan:

Perintah memakan daripada rezeki atau hasil yang halal lagi baik merupakan perintah daripada Allah SWT kepada orang-orang beriman dan juga kepada para rasul. Di dalam al-Quran terdapat banyak ayat al-Quran yang menunjukkan akan tuntutan bagi setiap insan itu untuk memakan daripada hasil atau rezeki yang halal lagi baik. Ini kerana, makanan yang halal lagi baik itu merupakan salah satu faktor utama kemustajaban doa seseorang hamba itu. Antara firman Allah S.W.T yang menunjukkan akan tuntutan tersebut adalah:

 

  • Firman Allah S.W.T:

 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّـهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadanya.” [al-Baqarah:172]

 

Menurut Imam al-Hafiz Ibn Kathir, ayat ini jelas menunjukkan perintah Allah SWT kepada hamba-Nya yang beriman agar memakan makanan yang baik (halal) daripada apa yang telah Allah S.W.T rezekikan kepada mereka. Selain itu, mereka juga perlu bersyukur kepada Allah S.W.T di atas kurniaan tersebut jika benar mereka itu adalah hamba Allah S.W.T. Tambahan pula, memakan daripada apa yang halal merupakan sebab diterimanya doa dan ibadat sepertimana memakan daripada apa yang haram akan menghalang diterimanya doa dan ibadah. [Lihat: Tafsir Ibn Kathir, 480/1]

Berdasarkan soalan di atas, setelah kami menekuni berkaitan isu ini maka kami katakan bahawa tiada larangan sama ada daripada al-Quran ataupun hadith Nabi S.A.W berkaitan mencampurkan makanan di antara makanan laut dan darat ketika makan. Akan tetapi, jika ilmu sains membuktikan bahawa dengan mencampurkan antara makanan darat dan laut akan menyebabkan mudharat maka ia perlulah dijauhi. Di samping itu juga, berkemungkinan amalan tidak mencampur di antara makanan darat dan laut adalah merupakan petua orang-orang tua terdahulu kerana adat orang-orang dahulu adalah dengan tidak mempelbagaikan laut pauk ketika menjamu selera. Selain itu juga, kita perlulah meraikan adab-adab ketika makan seperti tidak berlebih-lebih dalam menjamu selera dan juga tidak berlaku sebarang pembaziran.

 

  • Sabda Nabi S.A.W:

 

مَا مَلَأَ آدَمِيٌّ وِعَاءً شَرًّا مِنْ بَطْنٍ. بِحَسْبِ ابْنِ آدَمَ أُكُلَاتٌ يُقِمْنَ صُلْبَهُ، فَإِنْ كَانَ لَا مَحَالَةَ فَثُلُثٌ لِطَعَامِهِ وَثُلُثٌ لِشَرَابِهِ وَثُلُثٌ لِنَفَسِهِ

Maksudnya: “Tidak ada tempat yang diisi oleh anak keturunan Adam yang lebih buruk daripada perutnya. Cukuplah bagi anak keturunan Adam agar makan sekadar untuk menegakkan tulang sulbinya. Melainkan jika dia tidak dapat mengelak, maka isilah sepertiga untuk makanannya, sepertiga untuk minumannya dan sepertiga untuk nafasnya.” [Riwayat al-Tirmizi (2380)]  [Hadith ini dinilai hasan sahih oleh Imam al-Tirmizi]

 

Kesimpulannya, tidak terdapat ayat al-Quran ataupun hadith Nabi S.A.W melarang mencampurkan makanan laut dan darat ketika makan. Semoga dengan pencerahan yang ringkas ini dapat memberi sedikit manfaat dan kefahaman kita dalam agama. Akhirnya, semoga Allah S.W.T memberi kita kefahaman di dalam agama agar dapat kita beramal dengannya serta sampaikannya kepada orang lain. Amin.

 

Rujukan:

  • Irsyad al-Hadith (247), Mufti Wilayah Persekutuan

 

%d bloggers like this: