The Aqra

Dakwah Cara Mudah
Dahsyatnya Manfaat Doa Nabi Yunus Ini

Penjelasan:

Antara doa yang terbaik bagi seorang hamba itu adalah doa yang di dalamnya mengandungi elemen TAUHID, TASBIH dan ISTIGHFAR.

Dan doa Nabi Yunus A.S ini mengandungi kesemua elemen tersebut. Maka disebabkan ini, Rasulullah ﷺ pernah berkata kepada para sahabat;

“Mahukah kalian jika aku mengajarkan satu amalan, satu bacaan, apabila kalian membaca dan amalkanya, maka tidak akan ada musibah/kesulitan seberat apa pun datang kepada kalian. Dan Allah akan selamatkan/bebaskan kalian daripada musibah tersebut.”

Berkata para sahabat, “Mahu ya Rasulullah.”

Rasulullah berkata, “Doa tersebut adalah doa Nabi Yunus.”

Doa;

519CDAE9-856D-4CF9-9D43-C764CEAA99F3.png

لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

“Tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Engkau (Ya Allah), Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah termasuk di antara orang-orang yang berbuat zalim/aniaya”.

Doa ini terus dibaca oleh Nabi Yunus A.S di dalam kegelapan perut ikan dan jauh di dasar lautan sehingga kedengaran doa ini di langit lalu bergegar arash Allah.

Lalu Allah perintahkan para Malaikat untuk turun ke bumi dan periksa siapakah yang berzikir itu (sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui, namun sengaja dilakukan begitu kerana Allah ingin jadikan kisah ini sebagai pengajaran buat hamba-Nya sehingga hari kiamat). Malaikat pun memeriksanya dan ternyata doa tersebut adalah doa Nabi Yunus A.S.

Sumber:

  • Al Fadhil Ustaz Zulkifli M Ali
%d bloggers like this: